tisdag 11 januari 2011

Nyårsfirande i Knysna

Belvidere Estate, pensionärernas paradis, väl
så förståeligt. Utsikt mot lagunen.

Utsikt från vårt vardagsrumsfönster.

Efter ca fyra timmars bilfärd österut kom vi fram till Knysna. Vi hade hyrt en lägenhet av en ett äldre par, Don och Marion. Huset var vackert med en prunkande trädgård och låg i sluttningen på bergsväggen med en fin utsikt över Knysna Lagoon. Boendet var nog lite lyxigare än det i Hout Bay men så fick vi betala lite mer för det. Fast när vi skulle åka visade det sig att vi fick kompispris, Lynns föräldrar känner och umgås flitigt med detta par. Dessutom fick vi bo där med ett barn under 12 men Lynn och Warren hade försäkrat dem om att vi var ansvarsfulla föräldrar med ett väluppfostrat barn.

Vi fick snart besök av hela familjen Matthysen och tjejerna var så glada att få träffas igen. Elle som bara hängt med sina föräldrar, tvekade inte en sekund att ta erbjudandet från Lynn att följa med hem till hennes föräldrahus medan jag och Fredrik skulle göra oss i ordning för en middag ute - utan barn. Lynns mamma och pappa hade erbjudit sig att vara barnvakt.

När vi åkte till restauranten sade Elle knappt hejdå, hon behövde nog ett avbrott från sina föräldrar. Vi åt på Pemberly's, en sagolik middag med tre rätter med olika viner till varje rätt. Jag åt fikon med parmaskinka dränkt i sås gjord på gorgonzolaost. Blesbok(antilop) - filé med rostade grönsaker och citronsorbet till dessert, Fredrik åt samma förrätt, sirloin och en sorbet gjord på äpple i calvadossås. Mätta och glada åkte vi hem och hämtade Elle.

Elle och Sienna...

... och Elle och Kiera.

På väg till the food court

På morgonen, på nyårsafton, åkte vi på marknad i Sedgefield, en bit utanför Knysna. Vårt mission var att köpa ost, Lynn hade koll på vilken gubbe man skulle gå till. Vi åt en bamsefrukost på ett trevligt fik och gick sedan omkring och tittade på diverse saker. Marknaderna ser verkligen lika ut här i landet, det säljs samma saker, en del riktigt kul saker, fina saker och diverse krims-krams. När vi efter frukosten gick omkring hittade Lynn något hon ville visa Warren och drog med fingrarna vid hans ben men det visade sig vara en annan man hon rört vid. Han var lite äldre och såg för visso väldigt nöjd ut men Lynn skämdes aningen.

Vi hittade ostmannen och vårt uppdrag var slutfört. Några hundra Rand senare var vi på väg hem. Vi packade sedan ihop för en stund på stranden i Brenton On the Sea. Tjejerna lekte i sanden, Fredrik och Warren satt och snackade och jag och Lynn gick en promenad. Det var så skönt att få lite sol. Vädret i Knysna har nämligen varit mulet och på gränsen till regn (men inget riktigt regn har kommit) i fleraveckors tid.

Havet var kallt och inte badbart

Kvällen firades med Matthysens i Giggins hus, Lynns föräldrar, med tre vänner till värdparet. Det gick väldigt mycket lugnare till detta nyår. Pensionärerna gick hem innan tolvslaget som vi trötta inväntade, skålade och sedan tog vi en sovande Elle med oss tillbaka till vår lägenhet. Vi summerade 2010 och insåg att det gått med våldsam fart, vi är tacksamma för alla trevliga sydafrikaner som har lärt oss mycket och fått oss att känna oss hemma.

Ganska hög medelålder på årets nyårsfest men
det var krut i gubbarna och gummorna.

Efterrätt, lemon marengue pie, avnjuts efter
ostpaj (förrätt) och lamm (huvudrätt)

Dagen därpå spenderades mestadels i bilen. Elle fick träffa tjejerna en stund på förmiddagen och leka av sig lite. Vid lunchtid drog vi och for glada i hågen tillbaka till Hout Bay.