lördag 15 januari 2011

Badar med hajar

De sista dagarna nere på Kaphalvön ville vi passa på att bada lite, så dagen efter att vi träffa Arno och Luciënne så drog åter till Fish Hoek på morgonen. Det visade sig blåsa helt infernaliskt så efter en tapper timme på stranden så var det bara att kasta in handduken och åka hem till poolen. Det fick bli en slö dag hemma vid stugan istället.

Blåsigt... och tomt på stranden.

Dagen efter så var det igen strålande sol och vinden hade mojnat. Det var ungefär 38 grader ute så vi spurtade självklart över till Fish Hoek igen. Vid det här laget är vi rätt bekanta med Chapman's Peak Drive, vilken jag för övrigt kan rekommendera till alla som kommer hit.


Väl på stranden så var det fullt med folk och det var riktigt varmt. Vi byggde sandslott och badade i vågorna, men det var inte varmt i vattnet! Jag har för mig att skylten sa 18 grader...
Jennie och Elle var och köpte glass när helt plötsligt en siren började tjuta, och det riktigt högt! Jag såg att alla föräldrar sprang ner till stranden och drog upp sina ungar ur vattnet. En snabb koll på hajflaggan visade vad som var på gång... Ett gäng hajar kom simmande upp längs stranden ca 60 meter från strandkanten. Vi sprang ner och spanade in hajarna när de simmade förbi och jag måste säga att det kändes riktigt häftigt!

Indikerar hajar i vattnet, kan vara bra att veta.

Mindre chans för hajar i vattnet (tror jag...)

Skuggorna är hajarna...

Efter att vi var färdigkokta på stranden så smet vi hem till stugan för en lugn kväll med fisk på grillen.

Vi hann se leoparden i Hout Bay också.

Mad braai-skills in Hout Bay!

5 kommentarer:

  1. Jag tror den vita hajen mot röd bakgrund betyder; "Nu har en vit-haj precis ätit i vattnet och det är blod överallt" =)

    SvaraRadera
  2. Haha... så kan det nog vara! Hoppas allt är bra med er. Gott nytt år till hela familjen från oss. Vi ses i sommar!

    SvaraRadera
  3. Jag håller på din teori Mathias, knasigt att jag inte tänkte på det...
    /Fredrik

    SvaraRadera
  4. Välkommen Fru Björnsson. Om man står på stranden är hajarna helt ok, ganska coolt faktiskt. Jag antar att det finns hajar ute vid er "ö" också?

    SvaraRadera