fredag 1 januari 2010

Those Partyanimals!

Ja, så firade vi vår första nyårsafton i Sydafrika. Fredrik och jag konstaterade att Fredrik är en riktig globetrotter som firat nyår i diverse olika länder. Detta var mitt första firande utomlands trots att jag bott ett år i Frankrike tidigare. Vi tog det väldigt lugnt på dagen, jag åkte till Centurion mall och handlade lite, bland annat en present till värdinnan till kommande festen, Lynn, som dessutom lånat oss massor av bebisgrejer när vi hade Filip 7 månader på besök.

Vi packade ihop oss och förberedde oss att åka till fem, fina och rena. Elle hittade sina läppglans som prompt skulle med. Jag satte fast henne i bilen och tre minuter senare såg hon lite urskuldande på mig och sa: - Mamma, jag spillde lite. Och det var nagellack över hela nya klänningen. Av med paltorna och ett tappert försök att få bort fläckarna. Det lyckades inte. Så vips blev finklänningen ett plagg att ha till dagis vilket i och för sig inte är så dumt. Elles kommentar morgonen efter var att hon tyckte det var fint med rosa på klänningen, tur att hon inte blev förkrossad.

Straxt efter fem landade vi hos Mathyssens i Irene. Vi kom naturligtvis först, svenskar som vi är hänger vi på låset. Vi fick lite sangria och snart döck familjen Howie upp. Den består av Dave, Sarah, Caitlin och Rachel. Dave jobbar också på Saab så vi har lärt känna dem genom olika kanaler. en halvtimme senare kom Claire och hennes man Keith med barnen Liam och Ashley i släptåg. Det blev snabbt många barn och de satte i sig pizza. Elle var blyg i början men fick snart vara med och leka.
Claire hade tänkt fira nyår på annat håll men hon tog sitt gäng till Lynns hus och de anlände något senare. Vi var kanske totalt nästan 20 vuxna och ett helt gäng med barn. Barnen dök snart under. Elle bäddade vi ned på madrass i Kieras och Siennas rum.

Alkoholen flödade på rätt kraftigt under kvällen och vi drack massor av olika shots, vin och öl. Wincent-genen förnekade sig inte och Fredrik somnade en stund under stjärnorna. Men han vaknade och tog ett dopp i poolen vid två på morgonen. Vi hade grillat och gjort beef rolls så mätt och belåten var man ju. Bra musik spelades och vi hade en mycket angenäm nyårsafton. Sydafrikanerna är duktiga på att ordna bra fester. Strax innan fyra på morgonen var vi hemma, detta har inte hänt på många år och det bästa av allt är att jag känner mig riktigt fräsch idag. Lite trött kanske.

Nu önskar jag alla ett riktigt gott nytt år! Kram på er där hemma och hoppas att ni vill ge oss nyårslöfte om besök!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar