fredag 22 januari 2010

Elle fyller 5!

Sweet girls! Elle och Calista.

Pepparkaksbak!

Vilken tur i ordningen det badas vet jag inte! "Glötdjur"

Tårta!

Gissa vem som bakade tårtan! Det var Fredrik så klart. En riktig jordgubbstårta!

Ett stort grattis till vår tjej som fyller 5 år. Vi hade ett riktigt prinsesskalas för Elle och hennes vänner. Det började med pepparkaksbak. Vi har tur som kan lita på våra expatsvänner, Zetterlindarna, som alltid är bättre utrustade än vi och hade med sig bakplåtar och formar och diverse annat som underlättade kakbaket. Ett stort tack till er!

Vädret var varmt och barnen badade ganska mycket men mellan varven hann vi dekorera kakorna, äta lunch, dekorera fotoramar, äta tårta och ha fiskdamm. Men badningen var nog temat för dagen.
Jag ska förklara vad fotoramarna är för något. Förra året när var vi på kalas hos min goda vän Catarina tog de foton på barnen och sedan klistrade de fast fotot på ett tjockare papper (mer kartongliknande). Ramen som blev runt fotot dekorerade man med pärlor och konfetti och fjädrar etc. Den briljanta idén koppade vi och det blev en succé. Mammorna var nog också ganska sugna på att få göra sina egna ramar. Speciellt min nyfunna vän Lynn!

Det var lite roligt för Elles kompis från dagis, Calista, kom. Jag fick numret av dagispersonalen och ringde. Helen, som mamman heter, lät lite förvånad och undrade nog vad jag var för galen kvinna som bjuder främlingar på kalas. Jag berättade att Elle haft lite svårt att få kompisar eftersom hon inte talar engelska så bra ännu och att Calista och Elle faktiskt funnit varandra innan jullovet kom. De bestämde sig för att komma och det är vi mycket glada för. Både Elle och Calista blev överlyckliga att återse varandra.

Våra vuxna gäster fick pajer, sallad och portuguese rolls. Alla kakor och bullar, tårta och matpajer var hemmagjorda. Det var första gången och sista gången jag fixar så mycket till ett kalas. Det går an nu när man inte jobbar men när vi är tillbaka i Sverige mina vänner, då blir varmkorv med bröd. Sorry!

1 kommentar:

  1. Vilket kul kalas! Måste bara säga att Elle är så otroligt lik dig när du var i samma ålder. Det var väl då du och jag sågs första gången. :-)
    Kram från Anna i snöiga Wiggeby.

    SvaraRadera