tisdag 26 januari 2010

Southdowns College vs Cornwall Hill College

Ja, då har vi satt vår dotter i kö till två olika privatskolor här i Centurion. Southdowns och Cornwall Hill College. För två veckor sedan var vi på Southdowns som drivs av ett företag och som är ganska nytt. Deras byggnader är fantastiska och ligger högt beläget och blickar ut mot det frodiga Irene. De har stora utrymmen/grönområden för sportaktiviteter.

Idag var vi på rundtur på Cornwall Hill. Deras läge kanske inte är lika betagande men wow, det ser ut som ett klassiskt akademiskt lärosäte. De har byggt det i gammal stil i tegel. När vi promenerade där i gångar och korridorer blev jag helt såld. Det började pirra i hela mig och jag längtade faktiskt tillbaka till jobbet! Undrar om någon av skolorna behöver en fransklärare? Jag behöver mitt examensbevis och referenser, tyvärr ligger allt i förråd i någon av Sthlms förorter. Men skam den som ger sig så lätt, det måste väl gå att fixa!

Jag blev även helt såld på uniformerna och de klassiska klassrummen och leende elever som artigt häslade, inte ett sånt där knappt hörbart mumlande "tja" eller "öh". Faktiskt ett glatt och tydligt "good morning". Imponerande. Stämningen kändes fantastisk.

Nu får vi se vilken av skolorna som kommer anta vår lilla tjej. Vi har egentligen inga preferenser, båda skolorna har sina för- och nackdelar. Deras rykten är bra och de är välfungerande. Det blir spännande att se hur Elles första år i skolan kommer bli!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar