tisdag 29 december 2009

St Lucia i december!

Sankta Lucia, namnet ger associationer till ett kallt december, snö, sång, stearinljus, lussebullar, pepparkakor och glögg. Det St Lucia Estuary i Kwazulu-Natalprovinsen erbjöd inte riktigt detta. Det var outhärdligt varmt och fuktigt, en semesterort med massor av aktiviteter som whale-watching, hippo n' croc-tours, midnight turtle tours, djuphavsfiske etc. St Lucia ligger vid Indiska Oceanen och omges av flera nationalparker med överflödande djurliv både till havs och på land.

Vi åkte, till några familjemedlemmars stora förtret, klockan 6.00 från Centurion. Resan tog cirka 8 timmar plus några fikapauser. Vi åkte förbi Witbank som enligt Fredriks kollegor var en riktig håla - "the dump of the dumps". Med tanke på skyltarna om farlig rök (utsläpp från kolkraftverk och stålverk) vid motorvägen kändes det inte så trevligt. Andra skyltar som "Do not stop - carjacking hotspot!" dök senare upp på vägarna. Man blir lite nojjig och gasar på lite extra.

Vi stannade för att äta i Piet Retief, vi lyckades hitta ett riktigt mysigt fik. Landskapet efter det stoppet var häpnadsväckande. Höga berg där vägarna slingrade sig uppåt. Grönt och lummigt, och enkla hus som såg ut som hyddor. Farfar Mats blev eld och lågor och försökte filma samtidigt som han körde. På sena eftermiddagen kom vi fram till Avalone Guest House inne i byn St Lucia.

Elle njuter av grillad mat.

Väl framme bjöds det på braai och vi lät oss väl smaka. Dagen efter gick vi än en gång upp i ottan för att åka på flodhäst- och krokodilsafari med båt. Tyvärr tyckte krokodilerna att det var bättre att lägga ägg uppe längs Imfolozi-floden, men flodhästarna var framme. Resten av dagen spenderades vid poolen och med lite pittoreskt shopping bland turistbutikerna. På kvällen kunde vi höra flodhästarna beta i djungeln bakom vårt guest house, men vi fick tyvärr inte syn på dem. Dock såg vi allsköns insekter av afrikansk storlek under kvällens "ficklande".

Elle och "Crocodile Farfar" på flodhästsafari.

Dagens huvudpersoner - flodhästarna!

Andra dagen i St Lucia var vi och badade i Indiska Oceanen. Vågorna och bakströmmarna gjorde simning en smula komplicerad, men roligt var det! Det var knappt att vi fick hem Elle. På natten var det dags för sköldpaddssafari för Jennie och Fredrik. Vi gav oss iväg vid halv nio och kom hem vid halv två. Trots att vi åkte 4,6 mil längs stranden fick vi inte syn på en endaste sköldpadda, men det var en mäktig känsla att stå och fika mitt i natten på en strand med en vild ocean som sällskap. Vi hade mer tur med att se djur i nationalparken som vi åkte igenom på väg till stranden. Kallt men kul!

Elle och Pappa vid Indiska Oceanen.